top of page

Bredde e-sport... for alle?

For bare noen dager siden ble det offentlig at den kommende Smash World Tour Championships og World Tour 2023 blir avlyst. Tilbake står mange e-sportutøvere uten en god arena for aktivitet i sitt favorittspill. Bare i 2022 ble det arrangert over 6400 Smash e-sportkonkurranser over hele verden, med over 325 000 deltakere med fysisk (!) deltakelse.


Bakgrunnen for avlysningen er at Nintendo ikke ønsker at arrangøren, Smash World Tour, skal avholde disse konkurransene lenger. Arrangøren får ikke lov å avholde noen konkurranser i 2023, og må i etterkant av det forholde seg til en kommersiell lisens fra Nintendo.


Dette er dessverre "old news", med tanke på at både Riot og Epic Games har gjort tilsvarende. Store spill, som man også har spilt mye i bredden her i Norge, mister nå fotfeste. Eksempler på dette er blant annet League of Legends (Riot) og Fortnite (Epic Games). Her er det strenge regler på både premiering og varighet på turneringene eller ligaene. Riot har for eksempel fire forskjellige lisenser med varierende grad av krav og retningslinjer. Epic Games har på sin side også tydelig krav til gjennomføring av arrangementer. Denne kontrollen av e-sportarrangementene kan på sikt virke skadelidende for miljøet i de forskjellige e-sportene - noe tiden vil vise. Dette forteller i praksis utfordringen med at utgivere eier alle rettigheter til de nåværende e-sportene.

Vi er allikevel glad for at ikke alle utgivere har kastet seg på denne "trenden". Det er viktig at flere blir oppmerksomme på denne modellen og ser utfordringene med denne tilnærmingen.


14 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page