Trenerutdaning i e-sport
Gi deg selv trygghet i å lede andre i e-sport.
Aktive gamere, Norges e-sport forbund (NESF) og Bredde-e-sport alliansen samarbeider om å utvikle Norges første komplette trenerutdanningen innen e-sport.
Prosjektet er fullfinansiert av Sparebankstiftelsen DNB og skal utvikles fra høsten 2025 og ferdigstilles høsten 2026. Rammeverket for utdannings trappen støtter seg til Norges idrett forbunds(NIF) Trener 1 og Trener 2 nivåer og vil publiseres av forlaget Akilles på læringsplattformen Snapper.
Finansiert av:

Et samarbeid mellom:



Følg reisen i utviklingen av Norges første komplette e-sport trenerutdanning.
I denne vesle bloggen kan du følge med utviklingen av prosjektet for Norges nye nasjonale e-sport trenerutdanning. Det er naturligvis mange flere kontaktpunkter som må opprettes ifbm. arbeidet. Bloggen er ment som en lettbeint og lett tilgjengelig kanal for å få litt følelse på hvor status i arbeidet er. Enten for deg som bare er litt nysgjerrig, eller for deg som ønsker å dykke ned i materien. Send oss veldig gjerne et tips om det er noe du vil vi skal kikke ekstra på til ola@esportalliansen.no.
Uke 42 - Foreløpige kursmoduler er klare!
Vi trenger din hjelp! Og du kan bidra til å lage Norges beste trenerutdanning.
Modulene for kursene er klare....eller...foreløpig versjon hvertfall. For kursene skal dekke mange gode timer med utdanning og vi er hvertfall sikre på en ting - at vi vil ha dine innspill til innhold, for det vil gi det desidert beste sluttresultatet.
Ønsker du å bidra? Ta en titt på dette enkle skjemaet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSekqwxRAK9991on430vD2KmBYOgTSH269SlD36D8STZSKPB4A/viewform?usp=preview
.png)
Uke 41 - Viktigheten av bidragsytere.
Vi er klare med foreløpig oversikt over hvilke moduler vi ønsker skal med i utdanningen. I tiden fremover blir det ekstra viktig med innspill og bidrag fra bidragsytere.
Trener 1 og Trener 2 er omfattende kurs å delta på, derfor må innholdet være relevant selvsagt for kursdeltakeren, men også for de som skal trenes. Det hjelper altså ikke bare tenke på deltakernes motivasjon for å ta kurset, men hvilken effekt ønsker vi å påvirke med?
Spillernes opplevelse av tilhørighet - trygghet, mestring-automonomi er viktige elementer å ha med.
Det står altså ikke på dimensjoner å hensynta i dette arbeidet. Det er mange spunnet og komplisert. Og det synes vi er skikkelig interessant og ikke minst gøy! Så gjenstår det å klare å lande det hele på en god måte:)
Ønsker du å bidra? Ta en titt på dette skjemaet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSekqwxRAK9991on430vD2KmBYOgTSH269SlD36D8STZSKPB4A/viewform?usp=preview
.png)
Uke 40 - Et første lite blikk inn i opplæringsportalen.
Denne uken har vi fått en innføring i læringssystemet (på bransje språk kaldt "LMS"). Vi skal benytte det samme LMS systemet som Idrettsforbundet benytter til sine trenerkurs.
Prosjekt rammene legger opp til at vi først skulle bygge opp alle modulene i tekst på type word format. Men etter sterke anbefalinger fra Snapper som har solid erfaring med veiledning i oppbygging av kurs, vil vi for første gang avvike fra prosjekt rammene. Det er både lettere og mer effektivt for gjennomføring og ikke minst bidragsytere i medskribenter å legge direkte inn i LMS portalen.
Men før vi legger de klare rammene inn i løsningen, ønsker vi å gi prosjektet en "grunnlinje" som god referanse for videre arbeid. Dette trenger vi hjelp til fra deg for å få til. Derfor håper vi du vil sette av tid til å svare på denne undersøkelsen. Det tar litt tid, men bidraget er uvurderlig for prosjektet.
Vi setter enormt pris på om du vil bidra til arbeidet for Norges første nasjonale trenerutdanning for e-sport. Undersøkelsen finner du her.
.png)
Uke 39 - Første statusmøte med styringsgruppa.
Etter som vi nærmer oss slutten av første fase av prosjektet, er det på tide med en statusrapport ovenfor styringsgruppa. I perioden som har gått siden oppstart skal vi levere på følgende punkter.
1. Opprette samarbeidsplattformer
2. Etablere prosjekt struktur og samarbeidsrammer
3. Milepeler
4. Utviklingsplan
5. Definere læringsmål og kurs rammeverk for Trener 1 og 2
Styringsgruppen godkjente statusrapporten. I tillegg til de 5 områdene, har arbeidsgruppen lagt til et 6. punkt. Vi ønsker å ha et referansegrunnlag for opplevelsen av gjennomføring av kurset og ikke minst vite mer om motivasjonen til hvorfor man ønsker å ta kurset.
For å fange gode data på dette lager vi et rammeverk til en tjenestereise.
Fra påmelding → e-læring → praksisoppgaver → “sertifisering” ønsker vi å Identifisere og få et forhold til hva kursdeltakeren opplever som kritiske kontaktpunkter.
Det høres kanskje komplisert ut, og hvorfor i all verden skal man gjøre en slik øvelse så tidlig i prosessen? Vel vi mener det er fruktbart for å gi oss en grunnlinje, en referanse å mene noe ut ifra etter hvert som vi i neste fase skal systematisere et hav av faglitteratur. Funnene vi gjør gjennom enkle øvelser med potensielle kursdeltakere/testpersoner, vil gi oss grunnleggende kunnskap om motivasjonen for deltakelse og ikke minst gjennomføring.
.png)
Uke 38 - Kontroll på kaoset!
Det er jo ikke uvanlig at jo mer man lærer, jo mer følelse av overveldenhet kommer strømmende på. Dette prosjektet er intet unntak. Selv om det ikke er laget noe særlige varianter av trenerkurs hverken i utlandet eller her hjemme i Norge, finnes det enorme mengder med informasjon som vi nå jobber med å sette i system.
Vi nærmer oss slutten på første fase av prosjektet "prosjektforberedelser". Vi har valgt å klemme inn et nytt element for å ha best mulig utgangspunkt, for hvordan vi kategoriserer og systematiserer all kunnskapen vi henter inn om områdene kursene skal inneholde.
"Tjenestereise" er et begrep for hvordan en person opplever å gjennomføre oppgaver. For oss er det viktig å treffe så godt som vi bare kan på hvordan kursdeltakerne opplever å ta online kurset, så vel som de fysiske oppgavene. For å treffe best mulig, lager vi en super simpel variant av hvordan vi foreløpig ser for oss oppbyggingen av kurset. Deretter lar vi enkeltpersoner teste vår "prototype" av en liten del av kurset. Således kan vi tidlig i prosessen danne oss et godt bilde av hvordan brukeropplevelsen kommer til å bli.
.png)
Uke 37 - Starte på slutten!
Vi må ha et grep om hvor det hele skal ende. Derfor har vi hatt møte med forlaget Akkiles og plattformen Snapper for å forstå hvordan sluttproduktet skal håndteres. Det er hensyn å ta i prosessen mtp. hvordan ting skal inn i selve systemet hvor kursene skal hentes ut for deltakerne. Det blir viktig å holde løpende dialog med både Yngve og Espen fra Akilles og Snapper.
Denne uken skal vi også definere milepeler og danne oss et bilde av hvordan modulene for kursene kan bygges opp. Samtidig med dette leser vi oss opp og ned på e-sport litteratur.

Uke 36 - Dypdykket i e-sportmaterien tar til.
Prosjektets lille arbeidsgruppe består av Åsmund Janøy fra IK Birkebeineren e-sport og Ola Ekeberg Apenes fra Drammens Ballklubb E-sport. Åsmund er i tillegg til ildsjel i IBK også en veldig flink filmfotograf og historieforteller. Ola er i tillegg til sin jobb i DBK, initiativtaker og styreleder i E-sport alliansen. Han sitter også i styret til Norges e-sport forbund i tillegg til å ha god kontakt med Aktive gamere.
Sammen skal vi gjøre vårt ytterste for å lage Norges beste trenerutdanning. Det er med både stor ydmykhet og ærefrykt vi tar fatt på oppgaven. Det er mye å sette seg inn i selv for to som etter hvert har fått mye erfaring fra Norsk e-sport. Innspill skal tas imot og ivaretas, uhorvelig store mengder interessant materiale skal disimineres og gode prosesser skal iverksettes og gjennomføres.
Vi gleder oss utrolig mye til fortsettelsen og har troen på at vi skal klare å svare ut forventingene til resultatet.

Uke 35 - Konturene av et system!
Disse første ukene har bestått av sondering og systematisering av prosjektet. Ola Ekeberg Apenes har fått rollen som prosjekt koordinator. André Baumann, daglig leder i Alliansen, er prosjektleder, mens en styringsgruppe med representanter fra Aktive gamere (Cecilie Jelstad), NESF (Elin Young Moen) og E-sport Alliansen ()
Denne uken har vi hatt oppstartsmøte med André Baumann som er forfatter av søknaden til Sparebankstiftelsen DNB. Han har gjort et formidabelt forarbeide som gjør det veldig enkelt å komme i gang. Men det er viktig med gode forventings avklaringer for å komme godt i gang på riktig fot.
Vi "feirer" starten med et bilde av et knippe deltakere fra forrige medlems konferanse for Alliansen. For i e-sportens ånd, skal også dette prosjektet favne bredt innenfor Norsk e-sport med gode innspill og erfaringsdeling.

Uke 34 - Hvor skal man begynne!
Det er en enorm oppgave vi skal begi oss utpå. Med respekt for alt som er laget av e-sport innhold allerede, forventinger til resultat og ikke minst håndteringen av alle innspill vi håper å få inn, er bare noen av elementene som gjør at prosjektet må håndteres godt fra ende til annen. Det begynner med et godt system for det hele. Vi velger Slack som prosjekt verktøy i tillegg til Alliansens Google drive system.
Styringsgruppen skal ha kontinuerlig innsyn i arbeidet og så er E-sport forbundets "utdanningsutvalg" definert som referansegruppe nummer en.
